لذت دانستن
لذت دانستن



من عاشق کنجکاوی ام ...

در این آزمایش می خواهیم با استفاده از یک نی ساده و نازک یک سیب زمینی خام را با یک حرکت سوراخ نماییم! پس وسایل لازم را که عبارتند از همین دو قلم (نی ساده و سیب زمینی خام) را سریع آماده کنید. 

 

اما چطور می توان با یک نی که به راحتی خم می شود این کار را انجام داد؟ نی را برداشته و با انگشت شست خود یک سر آن را ببندید. مواظب باشید به نی فشار زیادی وارد نکنید تا خم نشود سپس به آرامی سر دیگر نی را داخل سیب زمینی خام فشار دهید. می بینید که نی نازک، به راحتی درون سیب زمینی فرو می رود!

 

                                      

 

حالا یک بار دیگر این کار تکرار کنید اما این بار انگشت خود را از روی نی بردارید. آنچه مشاهده می کنید این است که نی با فشار اندکی خم شده و اصلا نمی تواند وارد سیب زمینی شود!



اما چرا این اتفاق می افتد؟ تفاوت بار اول و دوم در چیست؟

جواب این سوال فشار هوا است.

دفعه اول انگشت شما یک سمت نی را مسدود کرده بود و هوا نمی توانست از نی خارج شود، در نتیجه وقتی سر دیگر نی را به سیب زمینی فشار می دادید هوا کاملا درون نی محبوس شده و به این ترتیب فشار هوای درون نی باعث محکم شدن آن می شد و نی به راحتی سیب زمینی را سوراخ می کرد.



اما در حالت دوم هوای دورن نی به راحتی از سر باز آن خارج می شد و نی تبدیل به همان لوله پلاستیکی نازکی می شد که بود!

به این ترتیب با انجام این تردستی مشاهده کردید که فشار هوا چقدر می تواند نیرومند و موثر باشد و یک نی ضعیف را به لوله ای محکم و نیرومند تبدیل نماید.
 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:, توسط نادر محمدي |